Maria Åström är mönsterformgivare med egen ateljé i Stockholm. Under sommarhalvåret bor och arbetar hon utanför Simrishamn.
Designarbetet börjar med att Maria sitter och skissar, i trädgården eller på resa. Motivet är ofta en blomma eller ett träd som växer på platsen. Därefter gör hon en målning av mönstret, och arbetar fram en fungerande mönsterrapport. Arbetsprocessen är långsam och helt hantverksmässig.
Bland hennes mest kända mönster kan nämnas Citrus Limon, Ekblad, Fiki, Peony, Tulipa, Vitis Vinifera, Botanica and Rosa Centifolia. Det sistnämnda mönstret visar hundrabladsrosen i starkt stiliserad form. I verkligheten är Rosa Centifolia oerhört ljuv med en frisk och suggestiv doft. Att genom ett fåtal väl valda linjer och detaljer förmedla rosens skönhet till betraktaren är en konst.
– Jag vill veta exakt hur bladen fäster vid stjälken, och hur kronbladen förhåller sig till varandra. Men om ett så kallad naturalistiskt mönster blir alltför perfekt, så blir det tråkigt. Därför undersöker jag naturens egen imperfektionism, som den gestaltar sig i t ex i ett maskstunget blad. Det är den lilla detaljen som tillför något intressant till mönstret.
Den svåraste delen av designarbetet ligger i att reducera, menar Maria. Och att finna rytmen och flödet i rapporten.
– Det ska kännas verkligt, men samtidigt vara min egen tolkning.
Sedan slutet av 1990-talet samarbetar Maria Åström med Ljungbergs textil, som har ett antal av hennes mönster i produktion. Hon har även ritat mönster för tapeter, konstglas och produktförpackningar. Bland hennes uppdragsgivare återfinns Ikea, Millesgården, Nationalmuseum, Svensk Slöjd och Svenskt Tenn.
Cia Wedin
Bilden visar Maria Åström i sin ateljé på österlen med tyget Fiki för Ljungbergs. Foto: Anna Kern
Email to Maria Åström | Copyright 2013 © Maria Åström - All Rights Reserved | Developed by petterkraft